Maandag 1 juli waren de algemene beschouwingen tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering voor het zomerreces. LOKAAL diende tijdens deze raadsvergadering een motie in om een verkeerskundig onderzoek te laten uitvoeren voor de verkeersafwikkeling van het traject vanaf de kruising Erpseweg/ Rembrandtlaan tot in de dorpskern van Erp, waarbij de diverse woningbouwontwikkelingen worden meegenomen en een integrale aanpak wordt ontwikkelt. Deze motie haalde helaas geen meerderheid.
LOKAAL heeft al meerdere keren aandacht gevraagd voor de situatie rondom de Erpseweg en de Rembrandtlaan. Het gevolg van het steeds drukker worden van deze wegen, ook in combinatie met de A50 en de N279, zorgt ervoor dat mensen sluiproutes gaan zoeken. Deze sluiproutes gaan dwars door woonwijken en kleine kernen zoals Keldonk, wat onwenselijke en onveilige situaties met zich meebrengt. In Veghels buiten zullen de komende jaren nog 1.250 woningen gebouwd gaan worden. Wat LOKAAL betreft kunnen we onze ogen niet sluiten voor het toenemende autoverkeer. Openbaar vervoer is er slecht beperkt en de bus zal in dezelfde file staan, dus wat schiet je daar mee op?
LOKAAL is voorstander om mensen te stimuleren om meer de fiets te pakken maar dit zal het probleem natuurlijk nooit helemaal op gaan lossen. LOKAAL heeft al eerder aandacht gevraagd voor een mogelijke randweg structuur aan deze kant van Veghel. De motie die eerder door LOKAAL was aangekondigd is destijds nog niet ingediend. Tijdens de beeldvormende avond van 11 juni is duidelijk geworden dat er niet gekeken zou worden naar een integrale oplossing voor de verkeersafwikkeling. We kunnen wel blijven wijzen naar de provincie en het rijk als het gaat om de A50 en de N279 maar we kunnen als Meierijstad ook problemen oplossen op plaatsen waar we wel direct invloed hebben. De motie is uiteindelijk alleen maar gesteund door Gemeentebelang Meierijstad, D66 en FvD.
